راهکاران هوشمند همکاران آرکا

فرایندکاوی یا Process mining چیست؟

با افزایش پیچیدگی و پیشرفت تکنولوژی، فرایندکاوی به یک راه‌حل حیاتی برای سازمان‌ها تبدیل شده است. فرایندکاوی به شما کمک می‌کند تا تنگناها را شناسایی کرده و در جهت بهبود فرایند گام بردارید. رهبران کسب‌و‌کارها و تحلیلگران باید قبل از انتخاب ابزار، ابتدا مفهوم فرایندکاوی را به‌خوبی درک کرده باشند. برای درک بهتر فرایندکاوی و نحوه پیاده‌سازی آن در سازمان در این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف فرایندکاوی

فرایندکاوی که با عنوان فرایندکاوی کسب‌و‌کار نیز شناخته می‌شود، نوعی فناوری و روشی تحلیلی برای به دست آوردن هوش فرایند است تا بتوان درک مبتنی بر داده از فرایندهای یک شرکت را توسعه داد. فرایند کاوی از حوزه داده‌کاوی استخراج شده است که اصطلاحی قدیمی برای علم داده است. به عبارت دیگر، فرایندکاوی وضعیت فعلی «فرایندهای واقعی»، نه «فرایندهای ایده‌آل» را پیدا کرده و بر آنها نظارت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی فرایندکاوی، استفاده از داده‌های واقعی و نهادینه شده از سیستم‌های اطلاعاتی سازمانی مانند ERP، CRM و سایر سیستم‌های فرایندی است. این داده‌ها عمدتاً از event log به دست می‌آیند و شامل اطلاعاتی مانند زمان شروع و پایان فعالیت‌ها، وضعیت آن‌ها، اطلاعات مرتبط با منابع انسانی و دیگر جزئیات فرایندی است. لاگ‌های سیستم عامل (Event Logs) حاوی اطلاعات حساس و حیاتی از تمامی رویدادهای مربوط به برنامه‌های کاربردی، سرویس‌ها و سیستم عامل هستند.

فرایند کاوی بر دیدگاه‌های مختلفی تمرکز دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دیدگاه کنترل-جریان: این دیدگاه درباره ترتیب انجام فعالیت‌ها در یک سازمان است و در اینجا هدف، یافتن مسیر بهینه برای انجام یک فرایند است.
  • دیدگاه سازمانی: این دیدگاه منابع موجود در یک فرایند، مانند نقش‌ها، دپارتمان‌ها و غیره را هدف قرار می‌دهد. هدف کلی دیدگاه سازمانی آن است که یک ساختار بهینه برای واحدهای سازمانی ایجاد شود.
  • دیدگاه زمانی: که بر زمان و فراوانی event log تمرکز دارد.
  • دیدگاه موردی: بر ویژگی‌هایی تمرکز دارد که در برخی موارد ذاتی هستند و جزئی از ماهیت آنها به شمار می‌روند. تحلیل بیشتر، دید بهتری درباره روابط و وابستگی‌های پنهای بین این ویژگی‌ها به شما داده و درک عمیق‌تری از مشکلات و دلایل آنها ارائه می‌دهد.

فرایندکاوی برای سازمان‌ها، در هر سایز و صنعتی که باشند، مفید است. چون فرایندکاوی را می‌توان برای هر جریان کاری با هدف تحلیل فرایند و بهینه‌سازی اعمال کرد. اعتبارسنجی انطباقی، هماهنگ‌سازی فرایند و پشتیبانی از اتوماسیون فرایند از جمله دیگر دلایل برای پیاده‌سازی فرایندکاوی در یک شرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت

خبرنامه

به منظور آگاهی ار انتشار مقالات سایت و دریافت نسخه چکیده ان لطفا این فرم را تکمیل فرمایید

فرم عضویت