راهکاران هوشمند همکاران آرکا

مهم‌ترین کاربردها و مزایای رایانش ابری برای جامعه و کسب‌وکارها

زمان مطالعه : 10 دقیقه      منبع: همکاران سیستم

 چند دهه است که شاهد ظهور فناوری جدیدی مانند رایانش ابری هستیم. این تکنولوژی راه‌حلی مقرون ‌به‌صرفه و بسیار کارآمد برای کسب‌وکارها است.

طبق گزارش‌های منتشرشده از گارتنر، تا سال 2020 میلادی 75 درصد از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سراسر جهان بر روی سرویس‌های Cloud Computing سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این آمارها همچنان از رشد صعودی چشم‌گیری برخوردارند.

اما کاربرد و مزایای رایانش ابری در شرکت‌ها، کسب‌وکارها، بخش دولتی و حتی زندگی روزمره چیست؟ پاسخ به این سوالات موضوعی است که در این مقاله قرار به آن بپردازیم.

رایانش ابری؛ کاربردها و مزایای عمومی آن برای ذی‌نغعان مختلف

رایانش ابری مجموعه‌ای از راهکارها و فناوری‌ها است که امکان دسترسی مستمر و آسان به شبکه و نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه را بر اساس میزان نیاز کاربر و با هزینه‌ای بسیار پایین فراهم می‌کند. در حقیقت، مدیریت نرم‌افزار و امکانات شبکه به عهده‌ی شرکت ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری بوده و سازمان خریدار خدمات رایانش ابری، با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت، به‌طور مستمر به نرم‌افزارهای تحت شبکه‌ی خود دسترسی دائم و باکیفیت خواهد داشت.

رایانش ابری، دسترسی بر اساس میزان تقاضا را فراهم کرده و سازمان‌ها براساس حجم نیاز به خدمات و نرم‌ افزار تحت‌ وب و بر اساس کارکرد، هزینه‌ی کمی را به شکل ماهیانه یا در دوره‌های زمانی منظم پرداخت می‌کنند.

اگر تاکنون از Gmail یا Hotmail استفاده کرده‌اید، پس مزایای رایانش ابری را تجربه کرده‌اید، اگرچه ممکن است خبر نداشته باشید. محاسبات ابری در واقع استفاده از اینترنت برای به‌کارگیری نرم‌افزار مطلوب به عنوان یک سرویس است. البته این یکی از مزایای پردازش ابری است.

مدل‌های ارائه محاسبات ابری می‌توانند عمومی، خصوصی یا ترکیبی باشد. ارائه‌دهندگان از طریق این مدل‌های متفاوت، انواع سرویس‌های رایانش ابری را به شکل زیر به کلاینت‌های خود ارائه می‌دهند.

زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS): در این سرویس، ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به زیرساخت، سرور و ذخیره‌سازی داده‌ها را از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. Amazon Web Services (AWS) نمونه‌ای بارز از آن است.

پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS): در این سرویس بستر ایجاد و توسعه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف در بستر وب در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود و مخاطبان آن بیشتر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان هستند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS): ارائه‌دهندگان در این سرویس اقدام به توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی می‌کنند و آن را در بستر وب در اختیار کاربران نهایی قرار می‌دهند. نرم افزار حسابداری ابری نمونه‌ای بارز از این سرویس است.

در ادامه به مهم‌ترین مزایای عمومی و کلی رایانش ابری اشاره می‌کنیم:

  1. آزمایش و توسعه

رایانش ابری می‌تواند به ایجاد محیطی آزمایشی و توسعه برای بسیاری از توسعه‌دهندگان کمک کند. در حالت عادی، ایجاد چنین محیطی مستلزم زمان، هزینه‌های سنگین برای راه‌اندازی دارایی‌های فیزیکی و نیروی انسانی است.

به کمک این تکنولوژی بستری برای توسعه اپلیکیشن‌ها و پروژه‌های نرم‌افزاری در فضای ابری توسط توسعه‌دهندگان از نقاط مختلف ایجاد می‌شود.

  1. آنالیز کلان داده‌ها

دیگر کاربرد رایانش ابری، آنالیز کلان داده است که می‌توانیم آن را به استفاده از تکنیک‌های تحلیلی پیشرفته و متنوع در مجموعه داده‌های بزرگ (ترابایت یا زتابایت) تعبیر کرد. این مجموعه داده‌ها می‌تواند ساختاریافته، بدون ساختار یا نیمه ساختار یافته باشند.

در واقع محاسبات ابری زیرساختی را فراهم می‌کند که داده‌های کلان راحت‌تر پردازش شوند. چرا که زمانی حجم داده‌ها بالا برود، دیگر با استفاده از رایانه‌های خانگی و شخصی نمی‌توان آنها را پردازش کرد.

با توجه به امکانات ذخیره‌سازی ارائه‌شده توسط Cloud، مردم اکنون می‌توانند از مجموعه کلان داده‌ها استفاده کرده و آن‌ها را به ارزش تجاری تبدیل کنند.

  1. ذخیره‌سازی اطلاعات

ذخیره‌سازی داده‌ها تا پیش از ارائه انواع سرویس‌های رایانش ابری، نیازمند فضای ذخیره‌سازی فیزیکی و بسیار دردسرساز بود. یکی از کاربردهای رایانش ابری، ایجاد فضای ابری برای ذخیره‌سازی و دسترسی به فایل‌ها بدون نیاز به هارد دیسک فیزیکی است. امروزه استفاده از فضای ذخیره ابری برای عموم مردم و کسب‌وکارها فراهم است.

  1. بازیابی اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ)

یکی دیگر از مزایا و انواع کاربرد رایانش ابری، امکان ریکاوری سریع‌تر و مقرون ‌به‌صرفه‌تر اطلاعات نسبت به روش‌های سنتی است. این در حالی است که به‌طور سنتی، بازیابی در هنگام وقوع حوادث بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن بود.

تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ‌ (Backup) از داده‌ها، فرایندی پیچیده است. قبلا برای تهیه نسخه پشتیبان از حافظه‌های فیزیکی مانند درایوها و نوارها استفاده می‌شد. به ‌این ‌ترتیب، داده‌ها به شکل دستی جمع‌آوری و به مرکز پشتیبانی ارسال می‌شدند که با احتمال خطای انسانی روبرو بود.

بکاپ خودکار نوع دیگری از کاربرد رایانش ابری است که علاوه بر تسهیل و تسریع روند ذخیره نسخه پشتیبان، امنیت اطلاعات را نیز افزایش می‌دهد.

  1. حفظ محیط زیست

از ظرفیت کامپیوترهای شخصی، به طور میانگین فقط نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد استفاده می‌شود. به طور مشابه، در زمان‌های اوج مصرف انرژی، گاهی اوقات کامپیوتر‌ها ساعاتی بدون استفاده روشن می‌مانند.

مدیریت منابع و سوق دادن آن‌ها به سوی رایانش ابری، مصرف انرژی را تثبیت می‌کند. در اصل، چون به اندازه استفاده‌ای که می‌برید هزینه می‌کنید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و عمر کامپیوترتان افزایش می‌یابد. مقوله رایانش ابری سبز به همین موضوع اشاره می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت

خبرنامه

به منظور آگاهی ار انتشار مقالات سایت و دریافت نسخه چکیده ان لطفا این فرم را تکمیل فرمایید

فرم عضویت